لیست اختراعات صياد نصيري
امروزه كاربرد وسايل اندازه گيري حدي مهم شده است كه بحث كنترل و هدايت يك سيستم را به شدت تحت تاثير قرار ميدهد به طوري كه در علم مهندسي گفته ميشود اگر نتوان يك چيز را اندازه گيري كرد نميتوان ان را كنترل نموداز آنجاييكه كه سنسورها در اندازه گيري كاربرد وسيعي دارند نقش و جايگاه بسيار مهمي را ايفا ميكنند يك سنسور هم كميت فيزيكي معين را كه بايد اندازهگيري شود به شكل يك كميت الكتريكي تبديل ميكند، كه ميتواند پردازش شود يا به صورت الكترونيكي انتقال داده شود. مثلاً يك سنسور رنگ ميتواند تغيير در شدت نور را به يك پروسه تبديل نوري الكتروني به صورت يك سيگنال الكتريكي تبديل كند. بنابراين سنسور را ميتوان به عنوان يك زير گروه از تفكيك كنندهها كه وظيفهي آن گرفتن علائم ونشانهها از محيط فيزيكي و فرستادن آن به واحد پردازش به صورت علائم الكتريكي است تعريف كرد سنسور هارا مي توان بر اساس نوع عمكرد تقسيم كرد كه آن ها به حسگر هاي فعال وغير فعال تقسيم مي شوند يا مي توان از نوع خروجي آنها تقسيم بنديشان كرد يعني آنالوگ وگسسته و يا مي توان از نوع كاربردشان كه آن هارا حسگر هاي دروني و بيروني مي نامند حسگر هاي غير فعال به حسگرهايي اطلاق ميشود اين است كه سيگنال هايي كه توسط منابع موجود در محيط توليد مي شود را آشكار نموده ودر پاسخ به محرك بيروني مي توانند مستقيم ان ها را تبديل به انرژي الكتريكي كنند.اين سنسورها اغلب كم مصرف بوده وبه علت ساده بودن اصولعملكردشانازاطمينان بالايي برخوردار هستند . منظور از حسگر هاي فعال اين است كهاينسنسورهاامواجيبه محيط ارسال نموده و سپس بازتاب امواج ارسالي را دريافت ميكند. اين نوع حسگر ها انرژي بيش تري نسبت به سنسور هاي غير فعال مصرف كرده و پيچيدگي بيش تري دارند يك سنسور بايد خواص عمومي زير را داشته باشد تا بتوان در سيستم از ان استفاده كرد. حساسيت كافي، درجه بالاي دقت و قابليت توليد مناسب، خطي بودن، عدم حساسيت به تداخل و تاثيرات محيطي، ميزان بالاي پايداري و قابليت اطمينان، عمر بالاي محصول و جايگزيني بدون مشكل.سيگنال خروجي بدون نويز، سيگنال خروجي سازگار با باس، احتياج به توان پايين. اندازهگيري گشتاور جهت كنترل سيستمهاي مكانيكي و درك عملكرد سيستم همواره از مسائلي بود است كه در كشور كمتر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اهميت اين موضوع در سيستمهاي ديناميكي علي الخصوص سيستمهاي دوار دو چندان ميباشد بنابراين طراحي و ساخت سنسورهاي اندازهگيري گشتاور موضوعي است كه به شدت بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد هدف از انجام اين تحقيق طراحي و ساخت سنسور گشتاور سنج دوار به منظور هدايت و كنترل در سيستمهاي استاتيكي و ديناميكي ميباشد
پيشرفت علم وتكنولوژي به سمتي است كه ابزارهاي سنتي را با ابزارهاي پيشرفته و هوشمند كه سازگارتر با محيط و تكنولوژي مي باشند جايگزين كند. امروزه استفاده از سيالات هوشمند در حيطه هاي مختلفي مانند پزشكي،صنايع نظامي،صنايع خودرو،ساختوتوليد،سنسورها، ژيروسكوپها و حتي در مهندسي عمران براي جذب ارتعاشات ناشي از زلزله و... استفاده مي شود. مطلب فوق بيانگر اين امر مهم است كه مواد هوشمند از جايگاه خوبي در صنعت برخوردار هستند بنابراين تحقيق بر روي ابزارهايي كه بتوان قابليتهاي كنترلي آنها را به منظور افزايش ايمني و عملكرد بالا برد، از الزامات ميباشد از آنجاييكه بسياري ازترمزهاي مورد استفاده در صنعت، از نوع خشك وسايشي ميباشند، لذا اين ترمزها داراي معضلاتي همچون عدم كنترلپذيري مناسب و آلودگي زيستمحيطي ميباشند، در حاليكه با استفاده از MRF ،اين دو عيب از بين رفته وكنترلپذيري با پاسخ زماني مطلوب ايجاد ميگردد هدف از اين تحقيق طراحي و ساخت يك ترمز MRF در مقياس آزمايشگاهي و كاربردي خودرو ميباشد اين ترمز شامل چند ديسك محرك و ثابت كه در سيال MR قرار گرفته اند و كويل الكترو مغناطيس اطراف آنها را فراگرفته است هنگامي كه جريان الكتريكي از كويل عبور مي¬كند ميدان مغناطيسي ايجاد شده ناشي از جريان الكتريكي منجر به شبه جامد شدن سيال و در نتيجه آن افزايش تنش تسليم ميشود. اين تنش تسليم قابل كنترل منجر به نيروي اصطكاك برشي بر روي ديسكهاي محرك و نهايتا گشتاور ترمزگيري ميشود در اين تحقيق ابتدا به طراحي ترمز موردنظر از ديدگاههاي مختلف عملي(طراحي مسير مغناطيسي، انتخاب مواد، سطح مقطع مواد، آب بندي، گشتاور ويسكوزيته سيال، انتخاب سيال .....) پراخته ميشود و سپس مدل سادهاي از اين طرح ساخته شد و سپس با ايجاد شيارهايي بر روي ديسكها به بررسي تاثير اين شيارها پرداخته شد و نشان داده شد كه تاثير مثبتي بر روي گشتاور ترمزگيري دارند
مكانيزما و سيستم هاي هوشمند بسيارزيادي در جهت كاهش مصرف سوخت و راحتي راننده طراحي و ساخته شده است،يكي از اين سيستم ها كروز كنترل مي باشد،ولي به دليل اينكه مدل هاي موجود كروز كنترل فقط براي خودروهاي جعبه دنده اتوماتيك هستند نمي توان از كنترل كننده اين سيستم استفاده كرد و همچنين تغيير دريچه گاز مكانيكي به برقي،زمان و هزينه زيادي در بر خواهد داشت،به همين دليل با طراحي اين سيستم كه مي تواند با كنترل هوشمند دريچه گاز مكانيكي در شرايط مختلف جاده و همچنين شرايط وزني خودرو در مسافت هاي طولاني ضمن ايجاد راحتي براي راننده باعث مصرف سوخت كمتر شود،اين مهم با استفاده از يك موتور الكتريكي DCكه در كابين موتور خودرو قرار ميگيرد ،صورت مي پذيرد.اين عملگر به صورت غير مستقيم به دريچه گاز مكانيكي متصل شده و از طريق يك برد الكترونيكي و اطلاعات بدست آمده از سنسور دور موتور و سنسور سرعت خودرو با توجه به الگوريتم طراحي شده بعد از اينكه مشخص شد خودرو در كدام دنده قرار گرفته ضمن اينكه زمان تعويض دنده را به راننده اطلاع مي دهد وظيفه كنترل سرعت خودرو را نيز در شرايط مختلف جاده اعم از:وزش باد ،شيب جاده را به خوبي انجام مي دهد.
ژنراتور الكتريكي خودرو نقش بسيار مهمي در عملكرد سيستم هاي الكتريكي، الكترونيكي و مكاترونيكي خودرو بر عهده دارد به طوريكه با عدم عملكرد نادرست اين دستگاه آسيب هاي جدي و بعضا خطرناكي خودرو و سرنشين را تهديد مي كند. بدين منظور طراحي سامانه عيب يابي هوشمند ژنراتور الكتريكي خودرو از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد. هدف از اين اختراع طراحي و ساخت دستگاه عيب يابي هوشمند ژنراتور الكتريكي خودرو به كمك سيگنال هاي ارتعاشي مي باشد. با استفاده از اين دستگاه، ژنراتور مورد نظر در هنگام عملكرد مورد ارزيابي قرار مي گيرد و بدين صورت با ثبت داده هاي سيگنال هاي ارتعاشي ژنراتور مي توان وضعيت عملكردي آن را پايش نمود
اين ساكشن به كمك دود خروجي از موتور خودرو كار مي كند. دود خروجي از موتور خودرو ابتدا وارد فيلتر هوا شده و از آن جا وارد سوپاپ وكيوم باد مي شنود. اين سوپاپ از طريق سه مجرا با بيرون مرتبط مي شود: 1- مجزاي ورود دود يا هوا 2- مجزاي خروج دود يا هوا 3- مجراي خلا مجزاي خلا به يك مخزن متصل مي شود تا هواي درون مخزن را مكش كند و سبب كاهش فشار درون آن شود. يك شير بين سوپاپ وكيوم و مخزن قرار دارد تا هر وقت لازم بود بسته شود و خلاء مخزن كاهش نيابد. مخزن از طريق يك شير به شيلنگي متصل بوده و اين شيلنگ به محل مورد نياز جهت استفاده از خلا توليدي مانند فعال سازي بوستر خودرو مكش روغن موتور مكش روغن جعبه دنده وصل مي شود. در انتهاي مخزن هم يك شير تعبيه شده است تا روغن كشيده شده از موتور يا جعبه دنده خودرو را بتوان به كمك آن از ساكشن خارج كرد. دو مزيت عمده اين ساكشن عبارت اند از: 1. قابليت نصب بر روي خودرو 2. عدم نياز به استفاده از منبع انرژي مانند باتري يا موتور و به كارگيري دود خروجي موتور خودرو كه محصولي دور ريز و زايد است.
بطور كلي دو روش تابحال در توليد برق از انرژي گازهاي موتور ابداع گرديده است: - روش ترموالكتريك 2- روش مكانيكي روش اول بشرح كامل در توصيف اختراع آمده و در روش دوم كه توسط اين تيم براي اولين بار در كشور انجام گرديده است خلاصه آن بشرح ذيل است: در اينروش يك عدد توربوشارژ در مسير گازهاي خروجي نصب گرديده است و محور آن پس از يك نسبت تبديل به يك ژانراتور متصل شده كه در دو حالت مورد بررسي قرار گرفته كه خلاصه نتايج بشرح زير است: 1 حالت اول: حداكثر دور توربوشارژر به 8500rpm رسيده و نيروي روش پره توربين 10 نيوتن بوده، طبق روال محاسبات:
دستگاه اندازه گيري پالس انژكتور بوسيله يك ميكرو كنترلر پالس هايي را از واحد كنترل مركزي خوردو به انژكتورها مي رسد را به صورت بلادرنگ اندازه گيري نموده و اين اطلاعات را به صورت سريال براي نمايش يك كامپيوتر مي فرستد و با ذخيره كردن آن مي توان از نتايج در راستاي بهبود ميزان مصرف سوخت خودرو، توان موتور و آلايندگي زيست محيطي مورد استفاده قرار داد. دستگاه اندازه گيري پالس گير انژكتور براي مشاهده زمان تزريق سوخت بر حسب ميكرو ثانيه و ذخيره اطلاعات آن مورد استفاده واقع مي شود.
از ترمز پارك براي توقف خودرو در زمان پارك استفاده مي شود. نيروي لازم براي توقف خودرو در ترمزهاي پارك الكتريكي به وسيله ي كنترل يك موتورالكتريكيDC تامين مي شود. اين سيستم از دو قسمت: موتورالكتريكيDC ومجموعه سياره اي تشكيل شده است. لذا اين امر موجب كم حجمي وسادگي طرح مي شود (اشكال 6 و7 توصيف اختراع). از موتورالكتريكي به عنوان محرك سيستم و مجموعه سياره اي براي افزايش نيرو وگشتاور ترمزي استفاده شده است. در اكثر خودروها، ترمز پارك در چرخ هاي عقب فعال مي شوند. بنابراين محل نصب اين سيستم داخل صندوق عقب خودرو مي باشد (اشكال 3و4 توصيف اختراع). با نصب در صندوق عقب، سيستم از حرارت، ارتعاشات و غيره به دور است. با فعال سازي ترمز پارك، كابل ترمز حول پولي فولادي كه روي محور خروجي مجموعه ي سياره اي قرار دارد، چرخيده و اين امر موجب كشش در كابل و فعال شدن ترمز پارك مي شود (اشكال 13و14 توصيف اختراع). بنابراين با تغيير قطر پولي نيروي ترمزي تغيير كرده و از اين خاصيت مي توان براي نصب سيستم روي اكثر خودروها به خصوص خودروهاي داخلي استفاده نمود.
سيستم ترمز ضد قفل خودرو ABS پس از نصب، بايد در شرايط مختلف جاده اي مورد ارزيابي قرار گيرد. با توجه به اينكه مقدار ضريب اصطكاك چرخ با جاده در شرايط مختلف جاده اي متفاوت مي باشد، بنابراين سيستم ترمز ضد قفل بايد با توجه به اين شرايط مقدار نيروي ترمزي لازم براي جلوگيري از لغزش خودرو را تامين نمايد. براي شبيه سازي شرايط مختلف جاده اي توسط اين دستگاه با توجه به معادله ي نيروي ترمزي (F=μ×N) به جاي ضريب اصطكاك (μ) مقدار نيروي عكس العمل عمودي سطح (N) را به عنوان متغير در نظر مي گيريم. يعني نيروي وارد به غلتك بزرگ كه همان وزن چرخ مي باشد را تغيير مي دهيم. اين امر به وسيله ي تغيير فاصله ي دو غلتك كوچكي كه بر روي ريل قراردارند صورت مي پذيرد. همچنين با ايجاد شرايط مختلف جاده اي به صورت جداگانه در هر چرخ مي توان خودروهايي كه علاوه بر ABS داراي EBD نيز هستند را مورد ارزيابي قرار داد. همچنين با پيش بيني ريلي براي دو ساختمان جلو، اين دستگاه مي تواند خودرو با Wheelbase (فاصله ي دو محور جلو و عقب) متفاوت را پوشش دهد.
موارد یافت شده: 13